بسته بندی میوه
بسته بندی میوه برای حجم و وزن های کم به طور معمول جهت فروش میوه و سبزیجات در هایپرمارکت ها و سوپرمارکت های بزرگ، فروشگاه های اینترنتی و میوه فروشی های لوکس استفاده می گردد. البته که بسته بندی تنها برای توزیع خرد میوه نیست و برای توزیع میوه در مقیاس های بزرگ نیز از جعبه های چوبی و پلاستیکی یا کارتن های مقوایی بسته بندی استفاده می گردد.
متریال به کار رفته در تولید بسته بندی میوه باید با نوع میوه تناسب داشته باشد. به طور مثال بسته بندی ای که برای موز مناسب می باشد، برای توزیع توت فرنگی مناسب نیست. برخی از میوه ها چنان بدنه حساس و پوسته نازکی دارند که با کوچک ترین تماس با بسته بندی امکان نشت رطوبت از زیر پوسته آن ها امکان پذیر است که از این نوع میوه ها می توان به اقسام مختلف توت اشاره کرد.
به طور مثال برای بسته بندی سیب و پرتقال استفاده از کاغذ کرافت مناسب می باشد و بسیار جذاب نیز هست ولی اگر از کاغذ کرافت برای حمل توت استفاده نماییم بسیار ممکن است که رطوبت ناشی از توت به کاغذ کرافت نشت کند و بسته بندی دچار لک شود و بسته بندی های دیگری برای آن ها مناسب می باشند.
به طور کلی گرافیک به کار رفته بر روی بسته بندی مواد خوراکی از جمله میوه و سبزیجات اهمیت فراوانی دارند. نوع طرح و نقش چاپ شده بر روی بسته بندی میوه باید جذاب باشد و می تواند حاوی پیامی درباره خواص آن میوه یا میزان کالری آن باشد. مشخصات تولید کننده، آدرس یا نشانی صفحات مجازی و راه های ارتباطی نیز مواردی هستند که بر روی بسته بندی میوه چاپ می شوند.
بهتر است طراحی تصویر و نقش توسط متخصص و گرافیست آشنا به گرافیک تجاری و برندینگ صورت بگیرد. زیرا کیفیت گرافیک، تبلیغ مناسبی برای محصولات می باشد و به نوعی نمایه و شناسه آن برند تولید کننده یا فروشگاه می باشد. چنین گرافیستی به شیوه و نکات چاپ بر روی انواع و اقسام متریال بسته بندی آگاه است و تمام قواعد و قوانین لازم را برای بالا بردن کیفیت نهایی رعایت می نماید.
بسته بندی میوه باید استحکام و مقاومت کافی برای حمل میوه ها را داشته باشد و به راحتی دچار پارگی یا شکستگی نشود. به همین منظور بسته بندی میوه را اغلب به صورت چند لایه تولید می نمایند. در برخی موارد از جعبه های مقوایی برای این منظور استفاده می گردد که برای این منظور، چندین لایه کاغذ که شامل ورق کرافت نیز می شود بر روی هم می چسبانند و مورد استفاده قرار می دهند.
بسته بندی میوه از جنس کاغذ کرافت برای حمل میوه هایی با استحکام مناسب و بدون رطوبت مانند سیب پرتقال، موز و مواردی از این دست بسیار مناسب می باشد. در برخی موارد برای حفاظ بدنه بسته بندی میوه از رطوبت از لایه لمینتی در داخل آن استفاده می نمایند که با استفاده از یک پوشش ضد رطوبت، حفاظی میان میوه و بسته بندی به وجود می آورد و دوام آن را بالا می برد.
یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از پاکت بسته بندی میوه با متریال کاغذی و مقوایی، مزایای زیست محیطی آن ها است. کاغذ و کارتن و مقوا متریالی است که از دل طبیعیت گرفته می شود. کاغذ کرافت که ظاهری قهوه ای و کاهی دارد و یادآور پاکت های قدیمی و سنتی کاهی می باشد، از خمیر چوب به دست می آید. این نوع از بسته بندی پس از مصرف، دوباره قابل بازیافت می باشند و وارد پروسه تولید و مصرف می گردند و بر خلاف پلاستیک ها تلنباری از زباله بر روی زمین باقی نمی گذارند.
بسته بندی پلاستیکی میوه نیز نوع دیگری از این محصولات هستند که وزن سبکی دارند، قیمت مناسبی دارند و برای حمل و انتقال میوه های پر آب و پوست نازک که برای بسته بندی های کاغذی و مقوایی مناسب نیستند، به کار برده می شوند.
میوه هایی مانند انواع توت ها، انگور ها، انجیرها و مواردی از این دست برای این نوع از بسته بندی مناسب می باشند. انواع پلاستیکی بسته بندی پلاستیکی با جنس های متنوع و گوناگون، با ضخامت های مختلف موجود می باشند. برای افزایش و تقویت استحکام و مقاومت این نوع از بسته بندی میوه، آن ها را به صورت چند لایه می سازند.
یکی از مهم ترین نکات در بسته بندی میوه، که باید به بهترین نحو ممکن رعایت شود، شیوه چینش میوه ها درون بسته بندی ها می باشد. چینش اشتباه میوه درون بسته بندی نه تنها، نازیبا می باشد و فاقد جلوه های بصری است، بلکه باعث آسیب رسیدن به میوه ها می باشد. میوه باید به گونه ای درون بسته بندی چیده شود که تمام فضای ممکن را اشغال نماید و فضای آزاد و لق وجود نداشته باشد.
میوه مانند آجیل و مغزها یا شکلات و آبنبات نیست که در فضای بسته بندی، تکان بخورد و هیچ تغییری در آن به وجود نیاید. بسیاری از میوه ها مانند توت فرنگی اگر در جعبه خود دچار حرکت بشوند و با جداره های بسته بندی برخورد نمایند، به کل از دست می روند.
این محصولات را باید به گونه ای در فضای بسته بندی قرار دهند که میوه آزادی کوچک ترین حرکتی نداشته باشد و در جای خود بماند. استفاده بهینه از فضا، نه تنها باعث آسیب ندیدن آن ها می شود، بلکه در مصرف متریال و مواد اولیه نیز صرفه جویی می نماید و بهای این محصولات را پایین می آورد.
علاوه بر نوع میوه، نکات دیگری نیز در انتخاب متریال مناسب برای انواع محصولات وجود دارند که اهمیت فراوانی دارند. یکی از این نکات شرایط نگهداری میوه ها و محصولات می باشد. اگر فضایی که میوه در آن انبار می شود، سرد و مرطوب می باشد، جعبه و بسته بندی کاغذی و کارتنی آسیب می بیند و خشکی و شاکله خود را از دست می دهد.
یا شکم می دهد و یا با کوچکترین ضربه ای دچار پارگی می شود. برخی از تولید کننده ها برای این منظور راه حلی در نظر گرفته اند و پوشش های نازک موم یا پلی اتیلن یا پلاستیک، بر روی جداره کاغذی می چسبانند. یکی از گزینه هایی که کاغذ کرافت را برای بسته بندی میوه جذاب می نماید، کیفیت چاپ بر روی آن می باشد که اختیارات بیشتری نسبت به چاپ بر روی پلاستیک به فروشندگان محصولات می دهد.
قیمت بسته بندی میوه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به نوع متریال به کار رفته در این محصولات نام برد. از آن جایی که برخی از مواد اولیه از نوع وارداتی هستند. قیمت بیشتری دارند و نرخ آن ها تابع شرایط اقتصادی و قیمت ارز می باشد.
ابعاد و تعداد لایه ها و ضخامت بسته بندی میوه نیز بر تعرفه های آن ها مؤثر می باشد. از موارد دیگری که بر روی قیمت این کالاها نقش دارد. می توان به نوع چاپ، تعداد رنگ های به کار رفته در آن و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
در این مجموعه انواع بسته بندی میوه مناسب برای تمامی انواع میوه در ابعاد و ضخامت های گوناگون و متریال مختلف تولید و عرضه می گردد. انواع گرافیک های دلخواه متناسب با نوع بسته بندی با استفاده از دستگاه های چاپ مدرن و پیشرفته و با بالاترین کیفیت به چاپ می رسد. قیمت های ارائه شده در این مرکز بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشند.